Găneştii îl salută cu respect pe sculptorul Ion Irimescu, liceanul de odinioară, la redeschiderea curţii senioriale fălticenene

În numeroasa familie a Găneştilor, marele artist şi creator de frumos rămâne unul din modelele exemplare şi referenţiale căruia timpul îi va adăuga noi valenţe.
Liceanul care-şi purta paşii şi-şi ţesea visele după primul război mondial pe coridoarele de la „Nicu Gane” a pornit în 1924 spre alte zări cu îndârjirea şi pasiunea făuritorului de frumos. Trăindu-şi propriul centenar şi depăşindu-l, Maestrul se retrăsese din tumultul capitalei la Weimar-ul său, Fălticeni, cetatea începuturilor, unde, cu seninătatea olimpiană a vârstei înţelepţilor atenieni, îşi adunase la curte în forme şi relief copiii, în linişte şi lumină, pentru a-i mângâia şi a-şi potoli neodihna creatoare.
Şi-a gândit şi trăit modul de supravieţuire prin artă. Noi, Găneştii, îl salutam reverenţios în scurtele întâlniri stradale, primind în schimb un zâmbet complice. Urmăream cu privirea şi gândul absolvenţii din începutul altui veac. Ion Irimescu era pentru noi o legendă vie. Fusese coleg de generaţie cu Jules Cazaban şi Grigore Vasiliu- Birlic. Făcea parte din lumea monştrilor sacri. Jucase în piese de teatru pentru elevi şi crease decoruri pentru scenă. Adeseori i-am contemplat şi admirat compoziţiile sau l-am ascultat vorbind. Au fost clipe de neuitat pe care le-am consemnat în cartea întâlnirilor admirabile.
Am asistat în anul 2003 la tinereţea unui Centenar. Şi l-am condus apoi şi noi, Găneştii de azi, pe ultimul drum, drumul nemuririi.
Cel mai longeviv în şirul anilor, Maestrul rămâne longeviv şi-n posteritate. A preluat din seva liceului centenar dăruindu-şi roadele şi-n ăst veac pentru cele ce vor veni. Pentru că în ceremonia sacră şi-n minuţia travaliului a creat durabil. Pentru că marele sculptor a băut din apa nemuririi fiind o dovadă vie că la „Nicu Gane” nasc oameni a căror valoare se perpetuează în veac.
Redeschiderea în prag de toamnă aurie a lăcaşului muzelor într-o superbă reîntemeiere umple sufletele de mândria de a ne fi format în acelaşi spaţiu al şcolarităţii. Spaţiul compoziţional muzeal umple tulburător dimensiunea uitată în noi a sacrului. Cele 13 sculpturi în haină nouă de bronz trimit cu putere hipnotică spre o altă saga a artistului cu destin ce se defineşte emoţionant şi neostentativ.
Clepsidra din sculptura irimesciană în alegoria şi alchimia actului creator înnumără zări şi etape într-un perpetuum în care elevul, omul şi artistul Ion Irimescu devin simbol de veşnicie.

Sorin Gafencu,
Colegiul Naţional „NICU GANE” Fălticeni

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s