„TRIADA NEAMŢU”

,,În aceste brocarturi policrome Costin Neamţu dă viaţă îndemnului mentorului său Călin Alupi, care, scandând horatian, îi sfătuia pe elevii săi să transpună pe planşa de hârtie sunetul de violoncel al culorii, când graţios, când dramatic, şi să apeleze, pentru a reuşi, la toată gama cromatismului şi la asocieri până la ei neîncercate. Costin Neamţu a dus cu el sfatul ca pe un dat testamentar şi s-a străduit o viaţă să plăsmuiască sonorităţi de sonatine pentru violoncel”.

GRIGORE ILISEI

 

,, Cu siguranţă, păsările urzite de Cela Neamţu sunt mai mult decât semne ale frumuseţii firii. În plus, e tot atât de evident că ele exprimă altceva decât păsările lui Brâncuşi. Dacă genialul gorjan era obsedat de idea zborului, Cela Neamţu face din păsări nişte ,,ipostaze ale tainei. De aici tăcerea pe care ele o degajă… Iar plasarea lor în preajma ferestrei sporeşte starea de taină cu o undă de aşteptare şi de reflecţie. Cu simbolistica din basme am rămâne în lumea profană. Taina acestor păsări are, totuşi, şi o dimensiune sacră, deloc ignorabilă. Înainte de geneză, chiar Creatorul era un duh ce plutea ca o pasăre pe deasupra haosului prim. În chip de porumbel se coboară şi Duhul Sfânt pe Pământ – mai întâi la botezul Domnului, apoi ca să-l substituie pe Hristos după înălţare Acestuia la ceruri. Nu-I de mirare aşadar că, în mentalitatea tradiţională, păsările se manifest ca ,,prezente epifanice”. Limbajul lor aparţine zonei ezoterice de comunicare şi a-l înţelege înseamnă a  înţelege tainele naturii spiritualizate. Dar nu numai păsările, ci şi zidurile transfigurate de Cela Neamţu par a fi purtătoare de sacralitate. Voievodale sau monahale, transcendenţa a coborat asupra lor, învăluindu-le cu o ,,lumină sofianică”. Prin această atmosferă sofianică, tapiseriile Celei Neamţu participă la matricea profundă a artei naţionale (ceea ce s-a dovedit a nu le stăvili receptivitatea transnaţională)”

Prof.dr.universitar GHEORGHIŢĂ GEANĂ

Iulie 2002 Bucureşti

Albumul ,,Cela Neamţu” 2002

      Lisandru Neamţu este un distinct pictor şi designer, alături de un apreciat dascăl la catedra de artă monumentală din cadrul Universităţii Naţionale de Artă Bucureşti, cu o biografie deja ornamentată cu multiple premii şi distincţii. Convieţuirea ani decisivi ai vieţii într-un elevat şi stimulativ mediu familiar i-a potenţat energiile şi vocaţia către un robust fond cultural, cu fecundă disponibilitate către profunzimea confesiunii prin culoare, contur şi formă. Din primul moment al întâlnirii cu imaginile surprinde verva transpunerii motivelor într-un spaţiu catifelat, evanescent, dominat de tonifiante învolburări ale albastrului. Populat cu un diversificat repertoriu de invocaţii inspirative extrase din incidenţe ale umanului imediat: Portret clasic, Instrumentist, Maternitate, Visul, Lysander, Africa ş.a., din suple fantazări recuperate din recuzita mediului înconjurător: Peştele semn, Peştele gând, Delfinul, Insectă, Libelula, Baloane ş.a., alternate cu descinderi şi trimiteri la componente ale civilizaţiei de ieri şi de azi: Colosseum, Carusel, Măşină zburătoare, Open ş.a., ofranda picturală plăsmuită de Lisandru Neamţu cu o admirabilă dezinvoltură se cantonează şi antrenează farmecul a două diafane climate: cel acvatic şi celest.
Se lasă definitoriu preocupat de reconstituirea unui omniprezent sentiment de ordonare şi plutire a formelor într-o dinamică frapantă, dincolo de timp şi spaţiu. Se simte ademenit de mirajul unui refugiu într-o zonă a seninului şi exuberanţei, refuzând tangenţele cu opresivele tensiuni ale terestrului şi cotidianului. Înregistrăm cu pozitiv entuziasm descătuşarea lirică a unui spirit predispus intonaţiilor fortifiante ale unui demers plastic furnizor de sunet armonic şi plenitudine.
       Demn de precizat şi admirat se insinuează certitudinea că acest bogat evantai de expresivităţi se materializează prin subtile soluţionări stilistice (acrylic pe pânză sau obiecte cu tranşante simbolizări) constant fixate sub semnul unor limpezi şi sintetice structurări formale care asociază vital rafinamentul interferenţelor tonale diafane cu ductul serpentinat al unor fluente şi savuroase volumetrii.
Negoiţă Lăptoiu
Cluj 2016
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s